Beskrivelse

ØsterbyCentret ved Østerbyskolen er et undervisningstilbud i Vejen Kommune for børn, der alle har brug for megen voksenstøtte. Gruppen af børn spænder vidt. Vi har både elever på et kognitivt lavt niveau og uden sprog, samt elever, der tager Folkeskolens afgangsprøver i enkelte fag. Fælles for dem alle er, at de har nedsat kognitiv funktion på et eller flere områder. Eleverne kan have vanskeligheder i forbindelse med opmærksomhed, adfærd, tilknytning eller indenfor det sociale og følelsesmæssige område. Pt. er der 89 elever på ØsterbyCentret.

Alle grupper er med enkelte undtagelser dannet indenfor dén fase, hvor barnet aldersmæssigt hører til. Vigtigst er dog, at barnet kan spejle sig i kammeraterne og opleve at være i et fællesskab indenfor klassegruppen. Fysisk er indskolingen placeret tættest ved indgangen i det område vi kalder ”Nordstjernen”. ”Sydstjernen” udgør den gamle Centerdel, hvor både ”skakbrættet”, biblioteket og motorikrum også er placeret. Administrationsgangen, der forbinder ”Nord- og Sydstjernen”, kalder vi for ”Mælkevejen”. Herudover er der børn der har klasselokale i den gamle pedelbolig – den kalder vi ”Satellitten”. Vi har også et lokale, der er placeret i kælderen på Østerbyskolen – dette kalder vi ”Raketten”.

Visitation til specialpædagogisk tilbud kontaktes chefkonsulent Stella Hoff Bruun - tlf. 3058 6372 eller mail sthb@vejen.dk