Pædagogik

Vi arbejder ud fra en anerkendende tilgang. I den anerkendende tilgang ligger en accept af, at barnet er lige nøjagtig den det er, og at barnet har det, som det har det. At kunne rumme barnet på denne måde, og at sikre sig at barnet bliver set, hørt og forstået, er selve kernen i anerkendelse. Vi ser på det der fungerer fremfor det der ikke fungerer, og vi tror grundlæggende på, at børn gør det rigtige, hvis de kan. Børn der er opkørte skal låne lidt ro for at falde ned igen. Vi fokuserer mere på, hvad man kan gøre fremadrettet end på, hvem der har skylden. Al adfærd er kommunikation – børn har noget på hjertet med deres adfærd, og der ligger altid en forklaring bagved adfærden – børn prøver at forklare noget gennem deres adfærd.

Vi arbejder målrettet med at opbygge gode relationer til vores elever, da vi ved at det er fundamentet for al læring og trivsel. Når det handler om relationer til børn, er det vigtigt at understrege, at det til enhver tid er de voksne, der har det fulde ansvar for relationens kvalitet.